Zo werken wij

Zo werken wij

Hartelijk welkom bij de Odyssee, de basisschool in Amsterdam Nieuw-West die inzet op de brede ontwikkeling van kinderen. Dat doen we door ze betekenisvol onderwijs aan te bieden waarin we de link met de echte wereld leggen. We noemen dat ook wel ‘Ontwikkelingsgericht Onderwijs’ (OGO). Daarom werken we vaak op een projectmatige manier met actuele thema’s zodat kinderen geïnspireerd raken door echte verhalen. We geloven in de kracht van het zelf ontdekken; je leert nu eenmaal het meest door simpelweg te ervaren en te dóen. Dat is leuk en leerzaam tegelijk.

Ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO)

Dat betekent dat we de schoolse vaardigheden toepassen in thema’s die zo’n 6 tot 8 weken beslaan. Die thema’s diepen we dan goed uit. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld het project ‘Lichtjesfeest’. Elk geloof heeft wel zijn eigen lichtjesfeest, bij ons is dat Kerstmis, maar wij reizen de wereld rond en kijken naar al die andere soorten lichtfeesten. Het is leuk en interessant om te ontdekken wat de verschillen en overeenkomsten zijn.

Dat onze school ‘de Odyssee’ heet, is dan ook geen toeval. De Odyssee is namelijk het epische verhaal uit de oudheid over de reis die de mythische figuur Odysseus aflegt. Die reis is een groot avontuur waarin hij de meest interessante mensen tegenkomt. Onderweg doet de held veel wijsheid op, leert van zijn fouten en keert als een breed ontwikkeld man weer terug. Wij zien het leren op school ook als een interessante en leerzame reis waarin we samen heel veel ontdekkingen doen. Onze helden zijn de leerlingen van de Odyssee.

Een sleutelwoord binnen het OGO onderwijs is betekenisvol. We behandelen vakken dus niet ‘in isolatie’ maar als onderdeel van het grote geheel. Op die manier zien kinderen het nut van elk afzonderlijk vak en dat motiveert om ermee aan de slag te gaan!

Deze manier van werken stimuleert de nieuwsgierigheid en maakt leren superleuk. We tappen daarbij precies in op waar het kind zit qua niveau zodat de stof elk kind prikkelt en iedereen boven zijn of haar huidige niveau uitstijgt.

De manier waarop we een thema behandelen verschilt per bouw. Groep 1 t/m 4 draait om spel en in de groepen 5 t/m 8 staat onderzoek centraal.

Binnen elk thema werken we met spelactiviteiten, constructie en beeldende activiteiten, gespreksactiviteiten, lees – en schrijfactiviteiten en rekenactiviteiten. Zo waarborgen we dat alle vaardigheden aan bod komen en het kind zich breed ontwikkelt.

Het einde van een thema sluiten we feestelijk af met een fantastisch eindproduct. Je kunt het zo gek niet bedenken of de kinderen maken het. Van een poster, een krant, een film, een restaurant of zelfs een museum.

Prachtig om te zien want het eindproduct sluit mooi aan op sociaal culturele activiteiten die mensen in het dagelijkse leven doen.